Przedszkolaki prześledziły proces produkcji ciepła. Bezpośrednio
obserwowały pracę operatora spycha, który na pobliskim placu formował
ogromną górę węgla. Następnie węgiel transportowany był na halę kotłów. W
kotłach podczas spalania uwalniało się mnóstwo energii, która
podgrzewała wodę w licznych rurkach. Tymi małymi rurkami i dalej
rozległą siecią rurociągów ciepła woda dostarczana jest do budynków na
terenie naszego miasta. I oto cała tajemnica powstawania ciepła w
kaloryferze.
Przy okazji wspomniano również o sposobach ograniczania
zanieczyszczeń powietrza poprzez przyłączanie gospodarstw domowych do
miejskiej sieci ciepłowniczej. Dzieci dowiedziały się również, że nie
wolno spalać śmieci, bo jest to źródło szkodliwych gazów w powietrzu.
Była to bardzo ciekawa lekcja, bo w przyszłości same będą dbały o czyste powietrze i oszczędne gospodarowanie energią.
Joanna Pich
Jak zawsze we wrześniu w tematyce zajęć przedszkolnych poruszany jest problem bezpieczeństwa. Z tej okazji po raz kolejny do Przedszkola Publicznego nr 4 zostali zaproszeni specjaliści. Bo przecież kto najlepiej zna się na bezpieczeństwie. Oczywiście POLICJA.
Panie policjantki uzupełniły wiedzę dzieci o zasady bezpiecznej jazdy
na rowerze. Podkreśliły, że bardzo ważne jest zabezpieczenie przed
upadkiem. Posiadanie kasku z pewnością ochroni przed urazami głowy, a
nawet może uratować życie. Podczas jazdy w samochodzie, najbezpieczniej
dla dzieci jest w foteliku i w zapiętych pasach. Panie przypomniały
dzieciom również o przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa podczas jazdy
środkami komunikacji zbiorowej (autobus, pociąg).
Przedszkolaki poszerzyły też wiedzę na temat zasad kontaktu z
nieznajomymi oraz ćwiczyły postawę ,,żółwia” w przypadku kontaktu z
agresywnym pieskiem. Bardzo ważnym elementem spotkania było utrwalenie w
pamięci dzieci numeru alarmowego 112.
Podczas wrześniowych zajęć przedszkolaki poznają najważniejsze zasady
ruchu pieszych. Uczą się rozpoznawać niektóre znaki i poruszać się
bezpiecznie po chodniku. Odbywają piesze wędrówki w pobliżu przedszkola,
aby w przestrzeni publicznej ćwiczyć bezpieczne poruszanie się i
rozpoznawanie znaków drogowych. Uczą się prawidłowo przekraczać jezdnię w
miejscach oznakowanych oraz reagować na sygnalizację świetlną.
Wszystkie wymienione działania mają na celu uświadamianie małym
dzieciom potrzeby dbania o własne bezpieczeństwo, nie tylko w domu i w
przedszkolu, ale też w przestrzeni publicznej. Uczymy też czujności,
umiejętności rozpoznawania zagrożenia i sposobów reagowania w sytuacjach
zagrożenia.
Joanna Pich